مقالات

ولت چیست + تاریخچه و انواع آن

ولت برق

 در تعریف ولت چیست باید بگوییم که میزان انرژی ایجاد شده به وسیله یک منبع الکتریکی است که نشانه مختصر آن، V  می باشد. ولت را بخاطر گرامی داشت نام مخترع بزرگ، آلساندرو ولتا به این نام گذاشته اند. او فیزیکدانی مشهور بود که در ایتالیا متولد شده بود و اختراعات مهمی داشته است. برای آگاهی بیش تر درباره سؤال ولتاژ چیست  و آشنایی با ولت متر که یکی از بهترین نمونه های آن ولت متر شیوا است، با ما تا ادامه مطلب همراه باشید.

ولت چیست

ولت چیست؟

اختلاف بین دو مرکز رسانایی که جریان یکنواخت آمپر را منتقل می کند ولت نامیده می شود. ولتاژهای میان دو مرکز در یک مدار را توسط وسیله ای به نام آمپرمتر شیوا اندازه گیری می کنند. این وسیله، یکی از وسیله های مورد نیاز برای امتحان کردن ولتاژ در امور مربوط به برق می باشد که بسیار پر استفاده است. برای سنجیدن تفاوت پتانسیل میان دو محل در مدارها از این وسیله استفاده می کنند. ولت مترها دارای سایزهای گوناگونی می باشند. علاوه بر موارد ذکر شده، ولت متر معین می کند که افت ولتاژ مدار چقدر می باشد.

تاریخچه ولتاژ

تاریخچه ولتاژ به سال ۱۸۰۰ میلادی بر می گردد. این سال را  به دلیل پیشرفت چشم گیری که در زمینه برق داشته اند، به اثر الکتریسیته نیز می شناسند. در این زمان، آلساندرو ولتا، اختراع پیل ولتایی را به ثبت رسانده است. پیلی که او اختراع کرده بود، جریان یکنواختی از الکتریسیته را دارا می باشد. این موضوع به دلیل وجود ولتاژ بوده است. علاوه بر آن او روز به روز بر اکتشافات خود افزود. یکی دیگر از اکتشاف های او، ایجاد جریان یکنواخت توسط نقره و روی بوده است.

علاوه بر آن، ثابت نمود که یون های فلز روی، فلز مس و فلز سرب در ایجاد جریان نقش اساسی دارند. در همین سال، با کشف کردن ولتاژ، کنگره جهانی که در حال حاضر کمیسیون جهانی الکتریکی نامیده می شود، واحد ولت را برای جریان دیگری به اسم الکتروموتیو به ثبت رسانده است. در این کنگره بزرگ جهانی، اختلاف پتانسیل بر مبنای ۱ آمپر با مقاومتی به اندازه ۱ اهم که در مدار حرکت می کرد را  به عنوان ولت، شرح داده اند.

تصویر مخترع ولتاژ

آلساندرو ولتا، مخترع ولتاژ

ولتاژ الکتریکی چیست و واحد آن

در پاسخ به سوال ولتاژ چیست؟ باید گفت ولتاژ، یک قدرتی است که باید بار الکتریکی را از محلی به محل دیگر انتقال بدهد. یعنی یک جریان یکنواخت در مدارهای الکتریکی می باشد. همچنین ولتاژ به اسم های فشار الکتریکی و کشش الکتریکی هم مشهور است. ولتاژ در یک مدار، بارهای الکتریکی موجود را وادار می کند تا از مدار مورد نظر به حرکت درآیند. پس ولتاژ، به صورت کلی وظیفه جریان الکتریکی را توسط مدار الکتریکی برعهده دارد. اگر ولتاژی وجود نداشته باشد، جریانی هم نخواهد بود.

به واحد ولتاژ، ولت می گویند که علامت آن (V) می باشد. به عبارت دیگر ژول بر روی کولن است. براساس قانون اهم، زمانی که مقاومت هادی و جریانی که از آن می گذرد در هم ضرب شوند، حاصل بدست آمده را ولتاژ می گویند.

انواع ولتاژ

ولتاژهای مختلف، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. مثلا در لوازم برقی منزل این ولتاژ حدود ۲۲۰ ولت است. اما ولتاژ دیگر وسایل، که بزرگ هستند به وسیله برق سه فاز عمل می کند. نکته قابل توجه این است که ولتاژهای وسایل کشورهای مختلف جهان، با هم فرق دارند. به همین علت است که ولتاژ وسایل برقی ای که خارجی هستند را باید با ولتاژ ایران مقایسه نماییم.

ولتاژ به سه گروه طبقه بندی می شود: به گروه اول، ولتاژ یک سو شونده یا DC می گویند. جریان الکتریکی در این ولتاژ، بدون تغییر می باشد. همچنین از ۰ به + یا از ۰ به -، جهتش را عوض نخواهد کرد. گروه دوم، ولتاژهای متناوب یا AC هستند که جهت جریان الکتریکی در آن ها، چندین دفعه در ثانیه به طرف مثبت و منفی در حرکت است.

تغییراتی که آن ها در یک ثانیه انجام می دهند را سیکلیا هرتز می گویند. گروه سوم، ولتاژ مؤثر یا RMS است. این ولتاژ را، ولت مترهایی از نوع عقربه ای و دیجیتالی نمایش می دهند. در برق های شهری از این نوع ولتاژ استفاده می کنند.

ولتاژ متناوب، پراستفاده می باشد و مبنای به حرکت درآوردن برق نیز است. این ولتاژها، توسط نیکولاتسلا اختراع شده و نیروی آن ها، خیلی راحت، زیاد و کم می شود. ایجاد کردن آن ساده تر است و این نوع ولتاژ به آسانی نیز توضیع می شود. به همین دلیل یکی از رایج ترین انواع به حساب می آید. این گونه ولتاژ، در سیستم به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین، اغلب برای جابجایی برق شهری مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین اگر دستگاه ها به برق شهری اتصال یابند، بیش تر برق را به قسمت پاور حرکت داده و به میزان مورد نیاز تبدیل می نمایند و بعد از آن به قسمت دیگر می دهند.

انواع ولتاژ

عکس AC و DC از انواع ولتاز

ولت متر

ولت متر شیوا وسیله ای است که ولتاژ جریان برق مستقیم یا متناوب را در واحدی که اغلب براساس ولت، میلی ولت و کیلو وات است، می سنجد. اغلب ولت مترها الکترونیکی هستند و دارای صفحه نمایشی هستند، اعداد را نمایش می دهد. ولت مترهای دیجیتال، اغلب دارای دقت زیاد تری می باشند. از این وسیله پرکاربرد، در دو گونه مدار استفاده می کنند: یکی از موارد استفاده آن ها در مدارهایی با جریان برق مستقیم می باشد.

مدار جریان مستقیم، جریان را بدون برگشت، حرکت می دهد. برای همین نیز وسیله هایی مثل: باتری، دینام و امثال آن در مدار ها، بکار گرفته می شود. انواع دیگر این وسیله، در مدارهایی با جریان متناوب، مورد استفاده قرار می گیرد. جریان متناوب به صورت تناوبی و غیر یکنواخت می باشد که علاوه بر آن بر میزان ولتاژ تأثیر گذار می باشد.

یعنی اگر از ولت متری برای سنجش آن استفاده نماییم، می بینیم که میزان آن همواره درحال عوض شدن است. گونه دیگری از ولت سنج ها موجود هستند که می توانند موج های رادیویی را اندازه گیری نمایند. علاوه بر موارد فوق، ولت مترها می توانند ولتاژها را در مقادیر بالا نیز ارزیابی نمایند. یکی از مکان هایی که ولت سنج ها را در آن وصل می کنند، تابلوهای برق می باشند. 

علاوه بر آن، در کمپانی های دارای امکانات صنعتی، از این وسیله برای حساب کردن و نمایش دادن ولتاژ دستگاه هایی مثل ژنراتور استفاده می کنند. در این گونه وضعیت ها، از ولت مترهایی بدون تغییر با امکان نصب دائم استفاده می کنند. به صورت کلی این ولت مترها، در مقیاس های گوناگونی وجود دارند که در استفاده از آن ها باید به چگونگی جریان برق و مدارتان دقت کنید. همچنین باید بگوییم که پایه کارکرد ولت متر، براساس قانون اهم است.

یک ولت متز

عکس از عملکرد یک ولتاژ

مقادیر اختلاف پتانسیل رایج

اختلاف پتانسیل یا همان ولتاژ، عاملی برای تشکیل جریان در مدار ها می باشد. هرچقدر که میزان ولتاژ، زیاد تر باشد، جریان الکتریکی ای که از آن می گذرد نیز بیش تر می شود. مقدار اختلاف پتانسیلی که به وسیله شرکت های برق به منظور استفاده افراد ایجاد می شود، میان ۱۱۰ تا ۱۲۰ ولت به صورت متناوب یا ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت از نوع متناوب است. ولتاژی که در بخش منبع ولتاژ، انتقال می یابد تا برق مورد نیاز افراد را تأمین کند، اغلب خیلی بیش تر از ولتاژ مصرف کنندگان است.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل شما را با تعریف ولتاژ، تاریخچه و انواع آن آشنا کردیم. با توجه به این که انجام بررسی های دقیق در امور برقی، بسیار حائز اهمیت است، سعی کنید برای اندازه گیری مقادیر مختلف از دستگاه هایی که توسط مجموعه های معتبر همچون نوین برق ارائه می شوند استفاده کنید. برای خرید ولت متر و آمپر متر شیوا همین حالا با شماره تماس بگیرید.

نوین برق

سوالات متداول

  • چه نوع‌های ولتاژ وجود دارد؟

ولتاژ‌ها به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند: مستقیم (DC)، متناوب (AC)، و مؤثر (RMS).

  • ولت چه نقشی در ایجاد جریان در مدارها دارد؟

ولتاژ عاملی برای ایجاد جریان در مدارها است؛ بدون وجود ولتاژ، جریان الکتریکی وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *