مقالات

برق گرفتگی و راه نجات از آن

یک شخص برق گرفته

 یکی از مشکلاتی که ممکن است به دلیل انجام کارهای فنی برای شما رخ دهد، خطر برق گرفتگی با وسایلی برقی همچون رله ضربه ای فیندر است. Electric Shock با علائم مختلفی همراه است. Electric Shock، وقتی رخ می دهد که فرد در تماس با منبع انرژی الکتریکی باشد. این انرژی الکتریکی می تواند در قسمتی از بدن جریان پیدا کرده و منجر به ایجاد شوک الکتریکی شود.

بی احتیاطی و عدم توجه به مسائل فنی هنگام کار با دستگاه های برقی می تواند منجر به بروز عارضه برق گرفتگی شود. از رایج ترین عوارض ناشی از Electric Shock می توان به سوختگی اشاره کرد. شوک الکتریکی می تواند به اعضای داخلی و خارجی بدن آسیب برساند. به منظور کمک به مصدومی که دچار Electric Shock شده نیز باید راه هایی را امتحان کنید. در این مطلب، به سوالات شما درباره علائم برق گرفتن و روش‌های کمک به مصدوم برق گرفته اطلاعات لازم را ارائه می دهیم.

فردی که دچار برق گرفتگی شده

فرایند برق گرفتگی

نحوه به وجود آمدن آسیب برق گرفتگی

هنگامی که فردی دچار این عارضه یعنی برق گرفتگی شود، جریان برق قادر است که از قسمتی به بدن ورود پیدا کند. این جریان می تواند از بخشی خارج شود که بدن با زمین دارای ارتباط و تماس است. این مسیر که جریان برق از آنجا عبور می کند، قسمتی است که هنگام Electric Shock آسیب پیدا کرده است. تمام قسمت های و مسیری که جریان برق طی کرده است، آسیب خواهند دید.

جریان برق با رد شدن از بدن، باعث تولید انرژی و گرما می شود. گرما و انرژی تولید شده نیز منجر به خراب شدن سلول هایی می شوند که در مسیر جریان برق جای گرفته اند. هر اندازه که میزان ولتاژ برق وارد شده به بدن زیادتر باشد، فرد دچار سوختگی بیشتری می شود. در واقع، جراحت های وخیم می تواند ناشی از Electric Shock با ولتاژ بالا باشد. این جریان الکتریسیته می تواند باعث آسیب به ماهیچه ها، قلب و سایر قسمت های بدن شود. در نتیجه، فعالیت سایر قسمت های بدن نیز متوقف می شود.

استفاده از محافظ جان برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی

یکی از موارد مهم برای جلوگیری از برق گرفتگی و حفاظت از سلامت افرادی که با برق سر و کار دارند، استفاده از تجهیزات مناسب است. کلید محافظ جان هیوندای یک ابزاری است که به محض انتشار جریان از سیم به زمین، جریان عبوری را قطع می کند. همچنین درمقابل شوک الکتریکی از جان افراد محافظت می کند.

کودکی در حال دست زدن به پریز

نشانه های برق گرفتگی

علائم برق گرفتگی

لازم به ذکر است که اگر در معرض انرژی الکتریکی قرار بگیرید، احتمال آسیب همیشه وجود ندارد. البته، در برخی از موارد نیز آسیب ممکن است به حدی باشد که خسارات جدی به افراد وارد کرده و حتی باعث مرگ آنها شود. شخصی که دچار عارضه برق گرفتگی شده است، با توجه به شدت ولتاژ برق و محل عبور جریان می تواند علائم متفاوتی را تجربه کند. در صورتی که علائم فرد خیلی شدید و غیر قابل تحمل باشد باید اقدامات اورژانسی و بستری در بیمارستان نیز صورت بگیرد. از علائم Electric Shock می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از رایج ترین عوارضی که می تواند به دلیل Electric Shock برای فرد رخ دهد، سوختگی جزئی یا شدید است. این سوختگی ها جایی دیده می شوند که جریان برق ورود و خروج پیدا می کند. سوختگی ناشی از Electric Shock با توجه به وسعت ولتاژ برق و نوع و عمق آن، متفاوت خواهد بود.

سوزش اندام ها

یکی دیگر از عوارضی که می تواند به دلیل Electric Shock برای فرد رخ دهد، گز گز و سوزش اندام ها است. این سوزش در بخش هایی مانند پاها و دست ها احساس می شود. این علامت بافاصله پس از ایجاد برق گرفتگی رخ می دهد.

ایست قلبی

 ایست قلبی جزو عوارض و علائم Electric Shock محسوب می شود. ایست قلبی جزو علائم ناشی از ‏ Electric Shock با ولتاژ بالا است. البته، این عارضه ممکن است در صورت برق گرفتن با ولتاژ پایین نیز رخ دهد. ‏اگر مصدوم برق گرفته دچار حمله قلبی شد باید هر چه زودتر اقداماتی برای برگرداندن تنفس وی صورت بگیرد.‏

درد عضلات

به دلیل عبور جریان بدن در بخش های مختلف بدن، عضلات دچار عارضه کوفتگی می شوند. کوفتگی عضلات ناشی از Electric Shock می تواند شدید یا خفیف باشد.

تغییرات فشار خون

 وقتی که برق گرفتن شدید باشد، فرد دچار نوسان فشار خون می شود. نوسان فشارخون به دلیل Electric Shock باید هر چه زودتر درمان شود.

فردی که دچار برق گرفتگی شده است

کمک به فردی که دچار برق گرفتگی شده است

کمک به مصدوم برق گرفته

اول از همه، به منظور کمک به مصدوم برق گرفته باید جریان برق را به صورت کامل قطع کنید. شما باید دو شاخه و پریز برق را قطع کنید. به منظور مراقبت از خود برای دوری از خطر برق گرفتگی، باید از وسیله ای مانند کف پوش پلاستیکی، جعبه چوبی و ماده نارسانا دیگر استفاده کنید. شما می توانید از طریق اتصال طناب به مچ پا مصدوم، وی را از منبع برق دور کنید. به منظور دور کردن فرد مصدوم، در صورتی که قادر به قطع جریان برق نیستید، باید روی ماده خشک نارسا ایستاده و از طریق شی مانند دسته جارو منبع برق را فرد دچار مصدومیت دور کنید. اکیداً به شما توصیه می کنیم که از دست زدن به مصدوم برق گرفته خودداری کنید.

ارائه خدمات اورژانسی به فردی که دچار برق گرفتگی شده است

کمک های اولیه در زمان برق گرفتگی

کمک های اولیه

در صورتی که با مصدومی مواجه شده اید که دچار  Electric Shockشده است باید کمک های اولیه را یاد داشته باشید. این کمک های اولیه به شما کمک می کند که از جان خود و فرد مصدوم به خوبی مراقبت کنید. توجه به این کمک های اولیه را هنگام مواجه با مصدوم برق گرفته جدی بگیرید.

  1. اول از همه باید قبل از برقراری تماس با مصدوم اطمینان حاصل کنید که شما با منبع برق در تماس نیست.
  2. پس از دور کردن فرد از منبع برق باید تنفس و ضربان قلب وی را کنترل و بررسی کنید.‏
  3. به منظور تسکین سوختگی های ناشی از برق گرفتگی باید محل مورد نظر را با استفاده از آب سرد شستشو دهید.
  4. اگر امکان دارد از دستکش یکبار مصرف هنگام تماس با مصدوم برق گرفته استفاده کنید.
  5. به منظور پیشگیری از بروز عفونت ناشی از سوختگی، روی محل مورد نظر را پانسمان کنید.
  6. در صورتیکه مصدوم دچار علائم جدی شده است، هر چه زودتر با اورژانس تماس برقرار کنید.
  7. اگر فرد مصدوم دچار Electric Shock خفیف شده است نیاز به درمان پزشکی ندارید.
  8. در صورتی که شدت بالا باشد، باید به پزشک برای درمان مصدوم مراجعه کنید.
  9. به فرد مصدوم اجازه دست زدن به محل سوختگی را ندهید. ‏
  10. در صورتی که فرد مصدوم دچار علائمی مانند رنگ پریدگی شده است، باید پاهای وی را بالا نگه دارید.
  11. به دلیل اینکه فرد مصدوم با منبع برق شاید هنوز در تماس باشد، نباید به وی خیلی نزدیک شوید. ‏

مراقبت از سوختگی های با ولتاژ پائین

وقتی که فرد دچار برق با ولتاژ پایین می شود، به طور معمول علائم شدیدی را تجربه نمی کند. با این حال، فردی که دچار Electric Shock با ولتاژ پایین شده است، به احتمال زیاد دچار عارضه سوختگی می شود. در برق گرفتگی ها با ولتاژ پایین، زخم کوچکی در قسمتی ایجاد می شود که دچار برق گرفتگی شده است. اقدامات مراقبت از سوختگی با ولتاژ پایین شامل موارد زیر است:

  • اولین مرحله این است که جریان برق را قطع کنید. شما باید برای قطع جریان برق، سراغ قطع کنتور و کشیدن پریز از برق بروید.
  • در صورتی که مصدوم برق گرفته لباس به تن ندارد، از دست زدن به وی اِجتناب کنید. تماس با فرد برق گرفته می تواند باعث آسیب به شما نیز شود.
  • به منظور کمک به مصدوم برق گرفته باید کمک های اولیه را یاد داشته باشید و به شکل اصولی انجام دهید.
سیمی که اتصالی کرده است

مراقبت های لازم در برق گرفتگی با ولتاژ بالا

مراقبت ها در برق گرفتگی با جریان ولتاژ بالا

در صورتی که فرد با جریان برق ولتاژ بالا تماس پیدا کند، احتمالاً این عارضه برق گرفتگی٬ منجر به مرگ وی می شود. مصدومی که دچار Electric Shockبا ولتاژ بالا شده است، احتمالاً بیهوش می شود. در صورتی که فرد پس از برق گرفتگی با ولتاژ بالا زنده بماند، به احتمال زیاد سوختگی را تجربه می کند. به علاوه، شوک الکتریکی ناشی از جریان ولتاژ بالا می تواند منجر به بروز اسپاسم های شدید شود.

قبل از اینکه به محلی مراجعه کنید که مصدوم دچار Electric Shockبا ولتاژ بالا شده است، باید اقدامات ایمنی را رعایت کنید. شما باید قبل از ورود به محل مورد نظر، جریان برق را قطع کنید. پس از اینکه وارد محل مورد نظر شدید، باید با رعایت احتیاط های لازم، نسبت به رفع انسداد مسیر تنفسی فرد اقدام کنید.

در صورت نیاز باید آماده ی انجام تنفس مصنوعی و ماساژ قفسه سینه فرد برق گرفته نیز باشید. همچنین، علائم حیاتی فرد مصدوم مانند تعداد ضربان و تنفس وی باید صورت مرتب کنترل شود. در صورتی که مصدوم دچار عارضه برق گرفتگی با ولتاژ زیاد شده است، باید سریعاً توسط اورژانس به فرد رسیدگی شود.

نتیجه گیری

بنابراین، در مواجهه با برق گرفتگی، لازم است ابتدا جریان برق را قطع کرده و سپس به کمک مصدوم می‌رسیم. اگر شدت برق گرفتگی زیاد باشد، باید فوراً به اورژانس اطلاع داده و برای انجام اقدامات اورژانسی و درمانی مراجعه کنیم. همچنین، باید به مصدوم کمک کرده و اقدامات اولیه مناسب را انجام دهیم، از جمله قطع جریان برق، ارزیابی و کنترل تنفس و ضربان قلب، مراقبت از سوختگی‌ها و حفظ ایمنی خود و مصدوم.

نوین برق

منبع : webmd

سوالات متداول

  • علائم برق گرفتگی چیست؟

سوختگی، سوزش اندام ها، درد عضلات و تغییرات فشار خون از علائم آن می باشند.

  • عوارض برق گرفتگی چه مواردیست؟

این اتفاق می تواند منجر به فلج شکستگی و سایر خطرات ناشی از پرتاب شدن و در نهایت مرگ شود.

  • از ابزار موثر پيشگيری از برق گرفتگی چيست؟

کلید محافظ جان هیوندای یک ابزاری است که به محض انتشار جریان از سیم به زمین، جریان عبوری را قطع می کند. همچنین درمقابل شوک الکتریکی از جان افراد محافظت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *