مقالات

همه چيز درباره اينكه اتصال کوتاه چیست؟

آتش سوزی در فیوز برق

 ساختار الکتریکی در دستگاه‌ها و مدارها از اهمیت زیادی برخوردار است و زمانی می‌توان از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کرد، که تمامی نکات امنیتی رعایت شود. در پاسخ به سوال اتصال کوتاه چیست، می‌توان گفت که اتصال کوتاه می‌‌تواند منجر به مسائل و مشکلات زیادی در وسایل و دستگاه‌ها شود به طوری باعث بروز اختلال در قطع کننده‌های مدار خواهد شد.

 رخ دادن یک اتصال کوتاه ساده می‌تواند باعث برق گرفتگی و حتی ایجاد آتش سوزی شود. معمولا در اقدامات پيشگيرانه برق گرفتگی، لوازم مختلفی از جمله کلید محافظ جان هیوندای كاربرد دارد. اما سوال اصلی که احتمالا برای شما پیش آمده است، این است که اتصال کوتاه چگونه به وجود می‌آید و دقیقا در مدار باعث چه تغییراتی می‌شود؟ در ادامه به شرح کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

عکس از جرقه سیم برق
اتصال کوتاه و ایجاد کردن آتش سوزی

اتصال کوتاه چیست؟

در ابتدا باید به توضیح اینکه اتصال کوتاه چیست بپردازیم. این اسم برای یک خطای الکتریکی انتخاب شده است که در مواقع خاصی اتفاق می‌افتد. هنگامی که جریان الکتریکی از تمام سیم کشی‌ها عبور نمی‌کند و مسیر کوتاه‌تری را برای انتقال جریان برق انتخاب می‌کند، اتصال کوتاه رخ می‌دهد.

 این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که برق همیشه تمایل دارد به زمین برگردد و برای این کار مستقیم‌ترین مسیر را در پیش خواهد گرفت.

نقش کلید هوایی در اتصال کوتاه

در خصوص روش‌های ممانعت از اتصال کوتاه چیست، باید بگوییم روش‌هایی برای جلوگیری از به وجود آمدن اتصال کوتاه وجود دارد، که کلید هوایی یک از آن‌ها خواهد بود. از برترين برندهای كليد هوايی می‌توان به کلید هوایی هیوندای اشاره كرد. این کلید در دسته کلیدهای اتوماتیک قرار می‌گیرد و به نوعی می‌تواند فشار متوسط در مدار را قطع کند.

 وقتی که جریان تا مقدار 6300 آمپر بالا می‌رود، می‌‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این شرایط وجود این کلید در ورودی تابلوهای برق برای جلوگیری از به وجود آمدن اتصال کوتاه بسیار مفید است.

کلید هوایی علاوه بر این که می‌تواند جریان در مدار را قطع یا وصل کند، برای کاهش یا افزایش ولتاژ نیز به کار می‌رود. این قطعه به دلیل اینکه اندازه کوچکی دارد، در بسیاری از سیستم‌ها کاربرد خواهد داشت.

 ژنراتورها، ایستگاه‌های توزیع برق و ترانسفورماتورها از جمله مواردی هستند که در آن‌ها برای قطع جریان می‌توان از کلید هوایی استفاده کرد.

در ساختار این کلید، مدارهای قطع کننده‌ای وجود دارند که از یک طراحی فشرده پیروی می‌کنند. صفحه عایقی درون کلید هوایی وجود دارد که تمامی سیستم قطع فوری جریان، پنل‌ها و سیم کنتاکت روی آن نصب می‌شوند. تمام قطعاتی که درون این کلید به کار می‌رود، همگی قابل تعمیر و تعویض خواهند بود.

عکس از آتش گرفتن سیم های برق
نقش کلید هوایی در اتصال کوتاه

عوامل ایجاد اتصال کوتاه چیست؟

اینکه این اتفاق چگونه رخ می‌دهد، بخشی از پاسخ سوال اتصال کوتاه چیست می‌باشد. اتصال کوتاه ممکن است به دلیل اتفاقات متعددی به وجود بیاید. اولین عامل آن خطا در اتصالات است. یک مدار برای حفظ جریان به متصل کننده‌های قوی نیاز دارد.

اگر متصل کننده ضعیف باشد و نتواند جریان را حفظ کند، الکتریسیته می‌تواند از سیم خنثی یا قسمتی از مدار که به زمین متصل است عبور کند. عایق سیم در مدار بسیار مهم است و اگر معیوب باشد، باعث می‌شود که جریان موجود در سیم به سیم خنثی منتقل شود.

از بین رفتن عایق سیم در اتصال کوتاه چیست؟ این عایق می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند حیوانات جونده و شرایط آب و هوایی از بین برود که تاثیر زیادی روی به وجود آمدن اتصال کوتاه خواهد داشت. دلیل دیگر به وجود آمدن این مشکل می‌تواند وجود ایراد در دستگاهی باشد که به مدار متصل می‌شود.  اگر سیم کشی در مدار معیوب باشد، می‌تواند کل اتصالات را در مدار به اتصال کوتاه تبدیل کند.

عکس از پریز برق که آتش گرفته است
نحوه ایجاد اتصال کوتاه

مضرات اتصال کوتاه

مضرات و پیامدهای اصلی اتصال کوتاه چیست؟ بسته به قدرت جریان و قطعات آسیب دیده، این موارد می‌تواند متفاوت باشد. معمولا آتش سوزی، انفجار و شوک الکتریکی از جمله حوادثی هستند که با ایجاد اتصال کوتاه رخ می‌دهند. به وجود آمدن هر یک از این اتفاقات بستگی به سیستم برقی خواهد داشت.

این حوادث به این دلیل رخ می‌دهند که زمان اتصال کوتاه، جریان سیستم تا سطح بالایی افزایش می‌یابد. این در حالی است که ولتاژ در این شرایط کاهش خواهد یافت. گرمای زیادی با افزایش جریان به وجود خواهد آمد که باعث به وجود آمدن حوادثی مانند انفجار خواهد شد. گاهی اوقات اتصال کوتاه می‌تواند با از بین بردن هادی و سوزاندن آن، آسیب طولانی مدتی را در سیستم به وجود آورد.

برای پاسخ به سوال اتصال کوتاه چیست باید تشخیص آن را هم مورد بررسی قرار داد. چگونه می‌توان متوجه شد که اتصال کوتاه در حال رخ دادن است؟ اولین نشانه‌ای که خبر از اتصال کوتاه می‌دهد، بوی سوختگی است. بوی سوختگی را جدی بگیرید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد آتش سوزی شود.

علامت دیگری که آن را مشاده خواهید کرد، صدای جرقه زدن یا وز وز از پریز است. علاوه بر آن، مدار نیز می‌تواند جرقه بزند و قابل مشاهده خواهد بود. اگر در مدار جرقه‌های زیادی را مشاهده می‌کنید، به این معنی است که جریان بیش  از حدی در مدار وجود دارد که می‌تواند خطرناک نیز باشد.

عکس از آتش گرفتن رابط پریز
مضرات اتصال کوتاه

انواع اتصال کوتاه‌

حال به این موضوع می‌رسیم که انواع اتصال کوتاه چیست؟ به طور کلی چهان نوع اتصال کوتاه وجود دارد که می‌توانند آسیب‌هایی با سطوح مختلف به سیستم وارد کنند. این اتصال‌ها به شرح زیر هستند:

اتصال کوتاه دو فاز

این اتصال تقریبا پانزده درصد تمامی اتصال‌های کوتاه در سیستم‌های مختلف را در بر می‌گیرد و به نام فاز به فاز شناخته می‌شود. برای جلوگیری از اتصال کوتاه دو فاز، باید سیستم را به مدارهای حفاظتی مجهز کرد که به صورت اتوماتیک فعالیت خواهند کرد.

اتصال کوتاه سه فاز

کمترین اتصال کوتاهی که رخ می‌دهد، اتصال کوتاه چیست؟ اتصال سه فاز است که حدود پنج درصد پیش آمدها را تشکیل خواهد داد و در بین عوام به اتصال فاز و نول شناخته می‌شود. اتصال سه فاز به علت شدت زیادی که دارد معمولا کمتر از بقیه رخ می‌دهد.

عکس از پریز برق درحال آتش
ایجاد اتصال برق در پریز

اتصال فاز به زمین

معمولا این اتصال را رایج‌ترین اتصال کوتاه در تمامی سیستم‌ها می‌دانند که چیزی در حدود سه چهارم این اتصال‌ها را در بر می‌گیرد. این اتصال، زمانی رخ می‌دهد که فازهای مدار به زمین برخورد کنند. همچنین وقتی که سیم داغ حامل جریان به نحوی به یک سیم خنثی برخورد کند نیز شاهد این اتفاق خواهیم بود.

اتصال کوتاه دو فاز به زمین

معمولا این موقعیت شبیه به حالت اتصال به زمین است. با این تفاوت که ابتدا دو فاز به هم متصل شده و سپس به زمین برخورد خواهند کرد.

کاربرد کلید مینیاتوری در اتصال کوتاه

کاربرد کلید مینیاتور در اتصال کوتاه چیست؟ از دیگر روش‌ها برای کنترل جریان، استفاده از کلید مینیاتوری است. از این کلید برای محافظت از تجهیزاتی مانند تاسیسات برقی و حفاظت از مدار در جریان پایین استفاده می‌شود. این کلید ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر کلیدها متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • حفاظت به صورت بهینه از خط
  • داشتن قدرت انتخاب گسترده
  • امکان حفاظت از انواع مدار
  • داشتن امنیت
  • امکان قطع اتوماتیک و حافظت الکتریکی
عکس از شخصی درحال وصل کردن کلید مینیاتوری
کاربرد کلید مینیاتوری در اتصال کوتاه

انواع کلید مینیاتوری

در کل کلید مینیاتوری هیوندای در سه نوع مختلف به کار می‌رود. کلید نوع C بیشتر برای کاربردهای موتوری در نظر گرفته شده است. دستگاه‌های قوی‌تر برای استفاده این کلید مناسب‌تر هستند. اگر حوزه فعالیت شما صنعتی است، پس بهتر است که از این کلید استفاده کنید تا جریان بیش از حد افزایش نیابد.

کلید مینیاتوری نوع B از دیگر کلیدهای مینیاتوری است که می‌تواند جریان‌های زیاد در حد پنج برابر را بدون هیچ گونه خطری عبور دهد. زمانی از این کلیدها استفاده می‌شود که ولتاژ موردنظر پایین باشد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که کلید نوع B برای مصارف خانگی و تجاری مناسب خواهند بود. آخرین نوع کلید مینیاتوری، کلید D است که بر خلاف دیگر کلیدها می‌تواند جریان بیش از بیست برابر را نیز از خود عبور دهد.

عکس از برق کار درحال کار
فرد متخصص و ایجاد اتصال کوتاه

کلید مینیاتوری چه کاربردهایی دارد؟

این کلید می‌تواند جرقه‌هایی که در مدار ایجاد می‌شود را قطع کند یا این که به سمت جرقه گیر هدایت کند. همچنین بزرگترین کاربرد آن حفاظت از مدار و سیستم در برابر ایجاد اتصال کوتاه خواهد بود. در مصارف خانگی برای جریان‌های تا 6000 آمپر می‌توان از کلید مینیاتوری برای جلوگیری از اتصال کوتاه استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای کلید مینیاتوری هیوندای می‌توان به محافظت از مدار در برابر جریان اضافه اشاره کرد. وقتی که دستگاه‌ها روی مدار مخصوصی قرار می‌گیرند، مقداری از جریان در آن‌ها اضافه خواهد بود که تاثیر زیادی روی جریان دریافتی از منبع خواهد داشت.

به عنوان آخرین کاربرد، می‌توان قطع و وصل ارتباط در مدار به صورت دستی را نام برد که با استفاده از کلید مینیاتوری مقدور خواهد بود. وقتی با کلید مینیاتوری تمامی مدار را خاموش می‌کنید، اتصالات مدار باز خواهند شد و با روشن کردن مدار هم اتصالات برقرار می‌شوند.

عکس از کلید مینیاتوری
بررسی کاربردهای کلید مینیاتوری

سخن آخر

با توجه به اهمیت رخ داد اتصال کوتاه در صنعت برق، در این مقاله به پاسخگویی در رابطه با سوال اتصال کوتاه چیست پرداختیم. همچنین در خصوص نقش دو لوازم برقی در این اتفاق صحبت کردیم. اتصال کوتاه یک پدیده‌ی الکتریکی است که در ادامه‌ی یک سیم یا مدار برقی رخ می‌دهد که باعث کاهش مسیر الکتریکی می‌شود. این پدیده معمولاً در مدارهای الکتریکی زیر سرج حاصل می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش جریان الکتریکی و گرمایش نامطلوب در مدار شود. اتصال کوتاه می‌تواند عواقب جدی برای تجهیزات الکتریکی داشته باشد، از جمله آسیب به تجهیزات، آتش‌سوزی و حتی آسیب به افراد. برای پیشگیری از اتصال‌های کوتاه، از انواع مختلفی از حفاظت‌های الکتریکی مانند متصفی‌گرها و رله‌ها استفاده می‌شود. این حفاظت‌ها به طور خودکار مدارها را از اثرات مخرب اتصال‌های کوتاه محافظت می‌کنند. چنانچه به انواع لوازم این صنعت از جمله نیاز دارید، با نوین برق تماس حاصل فرمایید.

نوين برق

سوالات متداول

  • اتصال کوتاه چیست؟

هنگامی که جریان الکتریکی از تمام سیم کشی‌ها عبور نمی‌کند و مسیر کوتاه‌تری را برای انتقال جریان برق انتخاب می‌کند، اتصال کوتاه رخ می‌دهد.

  • آیا اتصال کوتاه خطرناک است؟

بله، رخ دادن یک اتصال کوتاه ساده می‌تواند باعث برق گرفتگی و حتی ایجاد آتش سوزی شود.

  • کلید مینیاتوری چه کاربردهایی در اتصال كوتاه دارد؟ 

این کلید می‌تواند جرقه‌هایی که در مدار ایجاد می‌شود را قطع کند یا این که به سمت جرقه گیر هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *